PŘÍPADOVÁ STUDIE      

Co se může stát při prodeji

aneb jak pracuji já

 V mé první případové studii si popíšeme prodej, který jsem převzala dle sdělení dcery majitele po třech realitních makléřích z realitních kanceláří u nás na Ostravsko-Karvinsku. Protože nemám ve zvyku pomlouvat, nebudu uvádět, o které kanceláře se jednalo. Studii píši proto, abych vysvětlila a ukázala své postupy na konkrétním výsledku.

Jednalo se prodej většího pozemku se starším rodinným domem v Rychvaldě, určeného ke kompletní rekonstrukci nebo demolici. Prodej probíhal již 3 roky. Za tu dobu makléři nějaké zájemce přivedli na nemovitost, ale tím to také skončilo. A tento stav majitele pochopitelně netěšil.

Jednoho dne mi přišel do ruky Moravskoslezský deník EXTRA. Líbilo se mi, že chodí do schránek, je pro klienty zdarma a má 2 miliony výtisků. Uvažovala jsem o off-line reklamě a tohle mě zajímalo. Zvedla jsem telefon a volám. Slovo dalo slovo, a byly jsme v řeči u mé práce a u pozemku v Rychvaldu. Paní Hanka mi povídala o peripetiích, které s tímto prodejem její otec a teta mají. Že ji realička honí, že po ní pořád chce vyjádření ohledně inženýrských sítí, a že už byla na katastrálním úřadě, elektrárně a bůhví kde ještě, a že čeká na vyjádření z vodárny. Domluvily jsme si osobní schůzku.

Po položení telefonu jsem seděla koukala jako blázen. A to doslova. V realitách se pohybuji již 15 let, sice o mě nebylo nikdy moc slyšet, ale klienti, kteří se mnou prodávali nebo kupovali, to měli všechno se servisem. Vše jsem si zjisťovala sama. Vše jsem musela mít ověřeno a v dnešní době je to jednodušší, jen je k tomu občas potřeba  Plné moci, která nemusí být ověřena notářsky.

Hned na první osobní schůzce jsme si se zástupkyní majitelů padly do noty. Popovídala mi celý příběh. I o paní sousedce, která je najednou nechce pouštět po příjezdové cestě k domu. A protože mi do telefonu dala již adresu nemovitosti, byla jsem na schůzku vybavena již vyjádřeními z ČEZU, GASNETU, SMVaK i některými dalšími informacemi, o kterých vůbec nevěděli. Předpokládali jsme problém s napojením vody, ale cesta měla být brnkačka.

Pak jsme si předaly klíče od domu a já se jela podívat, co se bude nabízet, co se musí udělat před nafocením atd. A také jsem na místě potřebovala zjistit, jak je to s paní sousedkou, přes jejichž pozemek se celou dobu jezdilo, ale věcné břemeno nebylo na katastru zaevidováno. Kdysi dávno bylo (v letech do roku 2008), ale co se zavedl Katastr už nikoli.

Před spuštěním jakéhokoliv prodeje provádím detailní rozbor ceny. Není to vždycky zábava, ale je to základ úspěchu. Jak jinak bych zjistila skutečnou konkurenceschopnost nabídky? A na základě čeho bych majitelům mohla slíbit výsledek? Musíte zohlednit všechny kladné i záporné faktory a započítat je do reálné ceny. Správné nastavení skutečné tržní ceny je vstupenka do úspěšného prodeje.

Při stanovení nabídkové ceny vycházím nejen z aktuální situace na trhu s nemovitostmi, ale také z cenových map a zvlastních prodejů. Také v případě, kdy je dům k rekonstrukci či demolici, je potřeba toto zohlednit též. A pokud jsou i další problémy spojené s nemovitostí, je potřeba je vyřešit. Cenu jsem nakonec stanovila a majitelé s ní souhlasili. Bylo potřeba dům vyklidit, vysekat okolí a jinak připravit celý dům k nafocení a poté prodeji.

A zde nastal obrovský problém. Paní sousedka nás do domu přes její cestu nechtěla pustit s osobními ani velkými auty. Dokonce autem blokovala cestu. Kolem domu se nic nedělalo a začal se tedy nejprve řešit příjezd k domu. Oslovila jsem tedy písemně majitele soukromé asfaltové cesty (syna paní sousedky) a požádala jej o součinnost se zřízením věcného břemene služebnosti - cesty a informovala jej, že v případě že nenajdeme žádnou jinou možnost příjezdu k naší nemovitosti, budeme nuceni se obrátit na soud. Nepřišla žádná odpověď. Požádala jsem KÚ v Karviné a Opavě o dokumenty související s původním věcným břemenem a vše poslala panu advokátovi. Současně jsem zkoušela dohodnout příjezd z jiných stran, ale bez výsledku. Vždycky se jeden majitel postavil proti.

Mezi tím se na facebook dala informace, že připravujeme na prodej pozemek se starším domem k prodeji. A zájemci volali a psali. Udělala jsem tedy k dané nemovitosti inzertní stránku se současným stavem, dala k nahlédnutí všechny dokumenty a vyjádření. Zájem byl obrovský, během jednoho týdne se na netu objevilo přes 5000 shlédnutí, na dům se bylo podívat přes 150 zájemců (někteří i sami). A 10 z nich čekalo, až se zařídí nějak věcné břemeno cesty.

Se sousedkou nebyla řeč. Další sousedi mě navedli ještě na další stranu odkud by cesta mohla jít zařídit. Tak jsem oslovila další majitele pozemků v okolí. Ozval se mi pán, otec majitele sousedícího pozemku (2), že nemá problém nám přes jednu parcelu cestu udělat, ale že sám ten přístup také nemá, a že jestli mu pomohu prodat jeho pozemky (2) a vyřešit k nim cestu, domluvíme se.

Objednala jsem tedy profesionálního fotografa, který mi na místě pro všechny pozemky i pro nabízený pozemek s domem udělal vido dronem a krásné fotografie. Požádala jsem si o informace k pozemkům a k sítím na příslušných úřadech, a pokračovala se zařizováním příjezdu již ke dvěma nemovitostem.

Po poradě s panem advokátem jsem kontaktovala vlastníky další parcely (3), zda by nebylo možné současné věcné břemeno cesty rozšířit o další část, a udělat tak cestu vedle cesty paní sousedky. Tito majitelé také nechtěli, ale protože jsem našla zájemce na jejich pozemek, kteří s cestou neměli problém a pomohou nám, volala jsem jim nabídku. Ti nabídku přijali.

A jak to dopadlo? Dnes již je na katastru kupní smlouva na pozemek (3), připravuje se cesta vedle cesty pro zadní pozemky (2). Syn paní sousedky se nakonec s novým budoucím majitelem pozemku s rodinným domem (1) dohodnul na užívání jejich asfaltové cesty za úplatu jednorázově 6000,- Kč a Smlouva o zřízení věcného břemene služebnosti cesty je součástí kupní smlouvy.

Nepřijedu za vámi autem s celopolepem a ani se vám nebudu chlubit svými poháry za vítězství v soutěžch makléřů měsíce. Stojím si za svou osobní značkou. Všechno toto je mi cizí. Zajímá mě totiž jedna jediná věc - výsledek pro klienta, který na mě spoléhá. Který mi svěřil takovou důvěru, že mám nakládat s jeho nejcennějším a mnohdy jediným majetkem. Tahle obrovská zodpovědnost a čest si zasluhuje moje absolutní nasazení a investování peněz v zájmu dobrého výsledku, za který mě klient platí.

Nemovitosti jen nenabízím, ale prodávám. Dělám vše tak, abych měla kolem sebe jen spokojené klienty. Hledím na kvalitu své práce a dobrý klientský servis. Samozřejmě, že ne vždy se mi všechno povede hned na poprvé.

Chcete-li prodat svou nemovitost se mnou, zavolejte mi nebo napište. Ráda si s Vámi sednu na kafíčko a probereme Váš prodej.

Děkuji, že jste si udělali čas a dočetli až sem. Hezdý zbytek dne Vám přeji Jitka