4 důvody, proč neprodávat s více realitkami

21.01.2020

Často se setkáváme s tím, že majitelé nemovitostí se vůbec nehodlají bavit o exkluzivní smlouvě a chtějí prodávat svou nemovitost s více realitkami. Více realitních kanceláří, větší úspěšnost prodeje. Na první pohled se zdá být tento postup logický. V drtivé většině případů to však neplatí. Podívejme se na danou věc více do hloubky a ukažme si 4 důvody, proč není rozumné trvat na tomto postupu.

1. Budete spolupracovat s průměrným až podprůměrným makléřem

Nejlepší realitní makléři pracují pouze na základě exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy. Makléři, kteří přistoupí na to, že jsou pouze jedni z prodávajících, jsou většinou podprůměrní makléři. Nejlepší realitní makléři nemají důvod s Vámi takto spolupracovat. Ptáte se proč? Cení si svých kvalit a přidané hodnoty. Raději mají v nabídce současně jen několik málo nemovitostí a těm se intenzivně věnují. Na Vás tak zbydou podprůměrní makléři, kteří prodají pouze pár nemovitostí za rok, obecně za mnohem delší dobu a za nižší cenu.

2. Makléř nebude investovat peníze ani svůj čas

Pokud si sjednáte spolupráci s několika realitními makléři, tak pravděpodobnost, že nemovitost prodá daný makléř, je velmi nízká. Makléř si je toho vědom a do prodeje vaší nemovitosti nebude investovat peníze ani čas navíc. Je totiž málo pravděpodobné, že nemovitost prodá zrovna on. Bude to tedy pouze zkoušet a doufat, že bude mít štěstí.

V dnešní době jsou u nejlepších realitních kanceláří běžné následující služby.

  1. Homestaging - ostatní makléři vyfotí nemovitost tak, jak ji navštíví - s nepořádkem atd.
  2. Nafocení nemovitosti profesionálním fotografem s vybavením za několik desítek tisíc Kč - ostatní makléři nemovitost nafotí na mobilní telefon, ti lepší na svůj fotoaparát
  3. Vytvoření plánku bytu profesionálním grafikem - ostatní makléři se plánek pokusí sami načrtnout v amatérském programu staženém zdarma z internetu
  4. U dražších nemovitostí vlastní webové stránky a nově i virtuální realita (možnost prohlídky nemovitosti pomocí 3D brýlí pro virtuální realitu) - ostatní makléři o těchto možnostech maximálně zaslechli

To vše je velmi náročné na prvotní investici, takže je téměř jisté, že žádnou z těchto služeb pro Vás neudělá realitka, která ví, že je pouze jedna z mnoha a nemá alespoň částečnou jistotu, že se jí investice vrátí.

Vznikne podprůměrná prezentace bytu, která naláká méně solidních zájemců - a malá konkurence mezi kupujícími způsobí, že velmi pravděpodobně utržíte za svou nemovitosti o stovky tisíc méně.

3. Nemovitost bude v očích zájemců podezřelá

Většina realitních kanceláří inzeruje na stejných realitních serverech. Dosah inzerce je tedy omezený. Většinou neplatí, že čím více realitních kanceláří bude nemovitost nabízet, tím více potenciálních kupujících oslovíte. Právě naopak. Pokud zájemce danou nemovitost uvidí na serveru několikrát (běžně i s rozdílnými cenami), často nezavolá ani do jedné realitky, jelikož nemovitost se mu bude zdát podezřelá.

4. Makléř nebude hájit vaše zájmy

Realitní makléř při neexkluzivní spolupráci často nehájí zájmy svého klienta. Pokud totiž makléř náhodou získá kupce, tak bude tlačit na okamžitou realizaci transakce často za každou cenu, aby ho nepředběhl konkurenční makléř a "nevyfoukl" mu tak provizi. Díky tomu se nemovitost prodá za výrazně nižší cenu než v případě exkluzivní spolupráce.

Výhodnost uzavření exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy platí však pouze pro ty nejlepší realitní kanceláře. Uzavírat exkluzivní smlouvu s neprověřenou realitní kanceláří je chyba, která se Vám může vymstít. V minulosti často realitní kanceláře exkluzivních smluv zneužívaly. Bylo mnoho případů, kde cílem makléře bylo uzavřít exkluzivitu na dobu neurčitou a dál se o nic nestarat. Majitel nemovitosti si pak našel kupce sám a přesto musel realitní kanceláři vyplácet provizi.

Podle Nového realitního zákona může být exkluzivní zprostředkovatelská smlouva uzavíraná pouze na dobu určitou, a to maximálně na 6 měsíců s možností prodloužení.  Máte jistotu, že makléř se prodeji nemovitosti bude věnovat, aby nemovitost stihnul do té doby prodat. Je tak pouze na Vás - pokud nemovitost neprodá - zda s ním po uplynutí doby prodloužíte spolupráci.

Přeji Vám příjemný den Jitka Biernatová

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů pro marketing v souladu se Zásadami zpracování osobních údajů.